Az Uniós törvények értelmében fel kell hívnunk a figyelmét arra, hogy a Style Jacht Kft. weboldala is ún. "cookie"-kat, vagy "sütiket" használ. A sütik apró, tökéletesen veszélytelen fájlok, amelyeket a weboldal helyez el az Ön számítógépén, hogy minél egyszerűbbé tegye Ön számára a böngészést. A sütik az oldal jobb és gyorsabb működését segítik elő. A sütiket letilthatja a böngészője beállításaiban. Amennyiben ezt nem teszi meg, illetve ha az "Engedélyezem" feliratú gombra kattint, azzal elfogadja a sütik használatát.

Az ozmózis azóta téma, hogy a '70 években elkezdtek teret hódítani az üvegszál erősítésű műanyagok. Sok hisztéria és helyenként misztikum övezi annak ellenére, hogy ennél alkalmasabb anyagot még talán soha nem használtak hajóépítésre.

Az emberiség több ezer éve épít hajókat, de ennek az ezeréves tapasztalatnak ellenére is a „tökéletes” hajóépítő anyag még mindig illúzió.

Az összes anyag, melyet valaha hajóépítésre használtak rendelkezett legalább egy komoly hibával. Mindegy, hogy melyiket említjük, a fa rohadását vagy betegségét, a fémek korrózióját vagy fáradását, a vasbeton repedezését és korrózióját vagy az üvegszálas hajóknál megfigyelhető ozmózist.

Az ozmózis először a ’70-es években okozott pánikot a hajótulajdonosok között és annak ellenére, hogy emiatt állandó támadás éri az üvegszálas hajókat, még is ez az anyag, ami talán a legközelebb van a tökéletes hajóalapanyaghoz. Könnyű, mégis erős, szinte bármilyen formába be lehet laminálni és gyakorlatilag nem igényel ápolást.

Ennek ellenére az ozmózist komolyan kell venni, mert egy egyébként tökéletes állapotban levő hajó is eladhatatlan vagy biztosíthatatlan lehet, ha ozmózisos.

Írásunkban megpróbáljuk összefoglalni, mi is az ozmózis és mit lehet ellene tenni.

Mi az ozmózis?

Az ozmózis az a folyamat mely során egy félig áteresztő hártya két oldalán különböző sűrűségű folyadékoldat kiegyenlítődik úgy, hogy az egyik oldal térfogata csökken, a másiké nő, mert csak a kisebb molekulák (víz) jutnak át egyik oldalról a másikra.

A hajók esetében a félig áteresztő hártya a gél coat vagy egy epoxi alapú festék.

De honnan jön a folyadék és mitől lesz más a kémiai összetétel a gél coat egyik vagy másik oldalán?

A helyzet az, hogy bármilyen hihetetlennek is tűnik, egy hajónál abban a pillanatban elkezdődik az ozmózis folyamat, ahogy kikerül a gyárból és az első vízcsepp éri. Ez azért van, mert az építésnél használt anyagok egyike sem, még az epoxi sem teljesen vízhatlan. A víz, így ki be áramlik a hajótestből. Ezzel nincs is semmi gond (és it igazából még nem is ozmózisról beszélünk). Ami bemegy, szinte pillanatok alatt ki is párolog. A gond akkor kezdődik, amikor a folyadék elkezdi megbontani a műanyagot és ennek eredményeként olyan anyagok keletkeznek, melyek a vízzel reakcióba lépnek/keverednek. Ekkor már a vízzel egyesült molekulák túl nagyok lesznek ahhoz, hogy el is hagyják a hajót, mert a félig áteresztő hártyaként funkcionáló gél coat-on már nem férnek ki. A víz továbbra is áramlik befele, de kijönni nem tud, így megnő a nyomás és kidudorodik a gél coat. Ebben az állapotban a hajó még nem veszít jelentősen a fizikai tulajdonságaiból, legfeljebb egy versenyző mondaná meg, hogy nehézkesebbnek, kevésbé reszponzívnak tűnik a hajó, de mivel itt megindul a műanyag nagyon lassú lebomlása, idővel előfordulhat delaminálódás, ami már komoly gond és biztonsági kérdéseket is felvet. Alapvetően viszont nincs arról szó, hogy a hajó úszóképességét és erősségét veszélyeztetné ez az állapot és az ozmózis lehet javítani, bár meglehetősen idő és pénzigényes, de ha azt nézzük, hogy egy műanyag hajótest gyakorlatilag nem szorul karbantartásra, csak esetleg 10-15-20 évenként egy ozmózisjavításra, akkor láthatjuk, hogy az üvegszál erősítésű műanyag ezen hibájával együtt lehet élni.

Mit tegyünk, ha gyanúink vannak arra, hogy a hajónk ozmózisos?

Érdemes azzal kezdeni, hogy megérjük a hajótest nedvességtartalmát, illetve a testen esetleg megjelent buborékokat szemrevételezzük. Ha a buborékot kilyukasztva nedvesség jön ki belőle, amelynek ráadásul olajos a tapintása és némi szaga is van, szinte biztosak lehetünk abban, hogy ozmózissal van dolgunk.

Kezdődő buborékosodás Kifejlett buborékok

Ha buborékok még nincsenek, de a nedvességmérő magas eredményt mutat, akkor érdemes elgondolkozni az ozmózis megelőzésén. Erre azonban csak akkor van lehetőség, ha a test kiszáradása után akkor sem mérünk újra magas nedvességtartalmat, ha eső után új mérést végzünk. Ha az esőtől újra nő a nedvességtartalom, akkor a megelőzésre már nincs esély, ha ekkor epoxi alapú ozmózisgátlót alkalmazunk, akkor bármilyen hihetetlennek is tűnik, de csak rontunk a helyzeten. Ha elértük ezt a szintet az ozmózisosodásban, akkor a legjobb megoldás, ha várunk, amíg a buborékok is megjelennek és akkor egy teljes ozmózisgátlást csinálunk/csináltatunk.

Hogyan szabaduljunk meg az ozmózistól?

A feladat könnyebbik része, hogy a nagy festékgyáraknak, mint például az International, kész rendszereik vannak erre a munkára, így csak ki kell választanunk a megfelelő anyagokat és besétálni a boltba és megvenni azokat.

A nehezebb része maga a munka. Legjobb homokszóróval eltávolítani a sérült részeket, ami viszont az Európai Unióban a tavak mellett, így a kikötőkben tiltva van, ráadásul ez a módszer bár nagyon jó végeredményt ad, de nagyon drasztikus és fennáll a lehetőség, hogy komoly rétegeket távolítunk el a hajónkról. Más megoldások a csiszolás, illetve a gélmarás. A csiszolásnak az eszközigénye a legkisebb, de nagyon sziszifuszi munka és itt is, illetve a gélmarásnál is fennáll a veszély, hogy néhány sérül réteget nem távolítunk el.

Ha a felső rétegeket eltávolítottuk, többször alaposan le kell mosni a hajót tiszta vízzel, hogy ha lehet az összes vízmegkötő anyagot eltávolítsunk, és hagyni kiszáradni. A szárítást lehet természetes úton végezni, így viszont 1-2 hónapot is igénybe vehet, vagy párátlanító berendezést is segítségül lehet hívni.

Ha a hajó száraz, akkor lehet elkezdeni felvinni a különböző rétegeket. Mivel többségében epoxi alapú termékről beszélünk, olyan helyen kell ezt elvégeznünk, ahol a hőmérséklet állandó nem csak nappal, de éjszaka is és eléri legalább a 15 fokot. Ellenkező esetben nem kötnek meg az anyagok és az eredmény nem lesz kielégítő. Be kell tartani a kötési és újra felhordási időket nagyon szigorúan, különben szintén akár ki is dobhatjuk a melónkat.

Ha azonban sikerül mindent az előírásoknak megfelelően végeznünk, akkor hosszú évekre elfelejthetjük az ozmózis.

Korábbi szakszerűtlen javítás eredménye az új rétegek leválása

Bár összességében nem ördöngösség az ozmózisjavítás, meg vannak a pontos szabályai amiket be kell tartani, illetve nem árt, ha aki végzi a munkát jártas a területen és meg van a megfelelő eszközháttere beleértve egy megfelelő méretű fűthető helységet.

Elérhetőségünk

Cím: Hajmáskér Hrsz.020/1, H-8192
E-mail: info@stylejacht.hu
Mobiltelefon: +36/30-940-1251